Betalen voor zoekmachine optimalisatie, wijsheid of weggegooid geld?
Er zijn vele bedrijven die, veelal ongevraagd, hun diensten aanbieden om je website beter te laten scoren in zoekmachines. In dit artikel zet ik de 3 belangrijkste factoren die invloed hebben op de zoekresultaten van een website op een rij: Techniek, Inhoud en Linkpopulariteit.

Techniek

Een website wordt gerealiseerd in code. Aan de voorkant zie je teksten, afbeeldingen en filmpjes staan. Aan de achterkant zie je slechts de code die deze inhoud zichtbaar maakt. Deze technische code, voor de meeste mensen een onbekend en onzichtbaar onderdeel van een website, speelt een belangrijke rol bij het behalen van goede zoekresultaten. Een professionele webdesigner bouwt een website met 'schone code' waardoor de zoekmachinerobot  zich niet eerst door eindeloze scripting hoeft te vreten maar meteen de inhoud kan indexeren die er toe doet.

Webstandaarden

Veel websites zijn gerealiseerd met technieken die het indexeren van de inhoud voor zoekmachines lastig of soms zelfs onmogelijk maken. Een website waarvan de techniek voldoet aan de webstandaarden, opgesteld door het W3C, is in ieder geval goed te indexeren door zoekmachines. Je kunt op eenvoudige wijze nagaan of jouw website aan de webstandaarden voldoet: gebruik de validator!

Sta je op het punt om een website te laten bouwen? Vraag dan eens aan de partij die je op het oog hebt of zij bouwen volgens de W3C webstandaarden en of de techniek waarmee zij werken het optimaliseren van de website ten goede komt. Op die manier kom je in een later stadium niet voor extra kosten te staan die het opschonen van de code met zich mee brengt.

Inhoud

Websiteteksten spelen de belangrijkste rol bij het behalen van goede zoekresultaten. Schrijf je de websiteteksten zelf, overweeg dan in ieder geval om deze te laten redigeren door iemand die ervaring heeft met het schrijven voor internet.
Film- en beeldmateriaal is voor een zoekmachine lastig te indexeren. De robot ziet dat er een plaatje of film in de pagina staat maar kan niet zien welke inhoud op dat beeldelement aan bod komt. In de code wordt voor zoekmachines daarom bij het beeldmateriaal apart aangegeven om welke inhoud het gaat.

Zorg voor nieuws

Ook als alle inhoud van een website goed is geoptimaliseerd, zal de website op den duur weer zakken in de zoekresultaten als er nooit iets nieuws wordt toegevoegd. Wisselende content speelt een belangrijke rol bij ranking (de volgorde waarin zoekresultaten worden gepresenteerd). Denk daarom eens na over een rubriek met wisselende inhoud. Denk aan een blog of een column waarin je jouw vakexpertise voor het voetlicht brengt. Wees niet bang wat kennis weg te gegeven via de website. Niet alleen zoekmachines, ook bezoekers/potentiële klanten bind je er mee!

Linkpopulariteit

De derde belangrijkefactor die van invloed is op goede zoekresultaten; linkpopulariteit. Zijn er veel goed bezochte websites die linken naar die van jou, dan zal een zoekmachine jouw website hoger in de zoekresultaten tonen. Het loont dan ook om jouw website aan te melden bij diverse startpagina's met goed gerelateerde onderwerpen. Maar denk ook eens aan 'sociale media optimalisatie': plaats waar mogelijk linkjes naar jouw website op blogs die over relevante onderwerpen gaan. Verzorg een item op YouTube of Facebook. Voeg een link naar je website toe aan je profiel bij LinkedIN of breng jezelf onder de aandacht op Instagram, Twitter of TikTok.

Tijd is geld

Het zoeken naar en aanmelden bij geschikte websites is een tijdrovende klus maar als goede zoekresultaten van belang zijn zal je er aan moeten geloven. Ruim bijvoorbeeld gedurende drie maanden structureel twee uur in de week in voor deze bezigheid. Heb je weinig tijd dan kan het de moeite waard zijn om  er een ander voor in te huren.

Advies

Kies voor een webdesigner die verstand heeft van zaken. Hij of zij zal de website in een optimale techniek realiseren. Optimale techniek is het enige onderdeel dat je niet zelf kunt verzorgen. Laat je voorlichten over het optimaliseren van website teksten en besteed tijd aan het opbouwen van linkpopulariteit.

Meer weten

la rotonde du monde begeleidt al haar opdrachtgevers bij het optimaliseren van hun websiteteksten en beeldmateriaal voor zoekmachines. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan eens contact met ons op voor informatie. Wij verzorgen ook een workshop over zoekmachineoptimalisatie. Daarin komen alle aspecten die een rol spelen uitgebreid en met voorbeelden aan bod.

Moon Tummers, 16 oktober 2008

Note: Lange tijd is er einig veranderd aan de basis factoren die een rol spelen bij goede zoekmachineoptimalisatie. Dit artikel is oud maar nog steeds relevant. In 2019 schreef ik een aanvullend artikel omdat er voor het eerst nieuwe invloeden een rol spelen bij zoekmachineoptimalisatie.
Lees daarom ook: Stop met zoekmachineoptimalisatie, vind de zoekende mens!