Stop met zoekmachineoptimalisatie, vind de zoekende mens!
Ik ben op zoek naar een nieuwe waterkoker en kom er al snel achter dat het assortiment waterkokers groter is dan mij lief is. Er zijn er met gekleurd licht, met temperatuurinstelling (sinds wanneer is water koken niet meer gewoon water naar een temperatuur van 100 graden brengen?) en wat wil ik eigenlijk uitgeven aan een waterkoker? Die vraag moet ik eerst maar eens beantwoorden, denk ik nog net voordat ik een telefoontje beantwoord.
De volgende dag staan de waterkokers die ik het laatst bekeek in beeld op mijn facebookpagina. Oh ja, ik wil een waterkoker kopen! En voor ik het weet heb ik er een aangeklikt en ben ik al klikkend aan het wikken en wegen en in mezelf aan het mopperen op het feit dat er een belachelijk groot aanbod aan waterkokers beschikbaar is.
Ken je het fenomeen?
SEO
Elf jaar geleden schreef ik een artikel op mijn website over zoekmachineoptimalisatie, Search Engine Optimalisation of SEO in vaktermen. En in de jaren erna is er heel weinig veranderd in de factoren die invloed hebben op SEO. Er waren soms kleine toevoegingen te melden over de dingen waar je rekening mee moest houden, maar de basis van goede zoekmachineoptimalisatie bleef opmerkelijk constant.
Je zoekt niet meer, je wordt gevonden
Maar nu is er wel degelijk een verandering gaande. Onder invloed van ons social media-gebruik, Artificial Intelligence en Big Data gaan we steeds minder actief op zoek naar de dingen die we nodig hebben of willen weten. Om de simpele reden dat de onderwerpen waar we mee bezig zijn direct terugkomen in de advertenties op de platformen die we gebruiken. Al typend en chattend en surfend verraden we waar het hart of hoofd vol van is aan een kunstmatig intelligent programma dat ons steeds opnieuw fijntjes herinnert aan waar ons hart en hoofd vol van is, maar wat we weer even moesten parkeren omdat verplichtingen ons riepen.
Veel mensen ervaren het als alarmerend dat al die data op deze manier worden gebruikt. En ik moet zeggen dat ik het ook even schrikken vind als ik de volgende dag precies de waterkokers voorgeschoteld krijg die ik het laatst heb bekeken. Maar aan de andere kant vind ik het ook handig (ik hoef niet opnieuw met mijn oriëntatie te beginnen) en denk ik dat het noodzakelijk is dat het deze kant op gaat. Er komt gedurende een dag gewoon te veel informatie op ons af om allemaal te kunnen verwerken, selecteren, labelen, prioriteren. Wat dat betreft vind ik het prettig dat ik artikelen en advertenties te zien krijg die mijn interesse hebben. Dat de dingen die mijn interesse niet hebben ook niet meer voorbijkomen. Dat ruimt op. Het enige dat ik nu nog in de gaten wil houden is: hoe blijf ik bewust van mijn persoonlijke bubbel en hoe zorg ik ervoor dat die bubbel een vloeiende begrenzing heeft?
Vergeet SEO, zoek je klant
Maar terug naar de kop van dit artikel: stop met zoekmachineoptimalisatie. Ik ben ervan overtuigd dat de groep potentiële klanten die actief op zoek is naar jouw producten of diensten nog maar heel klein is. En dat die steeds kleiner gaat worden.
En daarmee bedoel ik niet dat de groep potentiële klanten die jouw product of dienst nodig heeft steeds kleiner wordt. Ik bedoel alleen dat ze er niet naar zullen zoeken, omdat ze al snel gevonden worden door ondernemers die een passend aanbod voor ze hebben. Mijn advies is dan ook om de tijd en het budget dat je aan zoekmachineoptimalisatie besteedt te verschuiven naar het promoten van je website, producten en diensten via andere wegen. Ontdek op welke platformen jouw ideale klanten tijd doorbrengen. En ontwikkel een waardevolle en aansprekende manier om op die plek zichtbaar te zijn.
Wil je verder lezen hoe je deze online-strategie voor jezelf kunt toepassen met behulp van je website, je nieuwsbrief en social media-kanalen? Ontvang gratis mijn online-strategie stappenplan.
Moon Tummers, 7 november 2019
Eindredactie: Bas van Lier
Foto: Ernie Buts