Stift Festival
Het Stift Festival is een uniek muziekevenement dat tot voor kort bestond uit een Zomerfestival met klassieke concerten op een prachtige locatie in de buitenlucht. Op een goed moment kwamen daar winterconcerten bij. Tegenwoordig verzorgt het Stift Festival het hele jaar door klassieke concerten op hoog niveau. Vaak is het zo dat opdrachtgevers met hun website meer publiek willen bereiken. Maar het Stift Festival is daarop een uitzondering. Het Festival wordt gekoesterd door een grote groep trouwe fans en de concerten zijn bijna altijd in een mum van tijd uitverkocht. Wat waren dan wel de wensen voor hun nieuwe website?
De wensen
- Om de stroom mailtjes en telefoontjes met vragen te beperken: een overzichtelijk programmaoverzicht waarin duidelijk te zien is voor welke conterten er nog kaarten zijn en welke zijn uitverkocht
- Per concert heldere informatie over, datum, tijd, de muziek die wordt uitgevoerd, de musici en de locatie.
- Gemakkelijk kaarten kunnen kopen
- Ruimte in het menu voor al onze evenementen gedurende het hele jaar
- Ruimte voor de biografien van alle deelnemende mucisi en achtergrondinformatie over de mooie concertlocaties
- Veel ruimte voor foto's zodat we goede sfeerimpressies kunnen geven
- Aanmeldformulier voor donateurs en/of vrijwilligers
- Een nieuwsrubriek
- De Facebook-ban oplossen
- Na oplevering (fase 2): diverse opties om een meerjarige donatie te doen (als Vriend, Muziekvriend, Festivalvriend of via een Legaat)
In de ban van een Facebook ban
Voor een festival is Facebook een geweldig instrument om met je doelgroep te communiceren. Helaas werd de oude website van Stift een keer gehackt omdat het onderhoud niet in goede handen was. Daardoor deed Facebook de Stiftwebsite in de ban en kon het festival geen websitepagina's via Facebook delen. Ook nadat de hack was opgelost bleef de URL van de Stiftwebsite bij Facebook op de blacklist staan.
Ik heb uitgebreid onderzocht hoe we deze situatie konden oplossen maar het is helaas niet gelukt met behoud van de vertrouwde URL. Contactpogingen met Facebook leverden niets op en al googelend las is dat meer mensen er last van hadden en dat niemand een reactie van Facebook kreeg. Niemand metsoortgelijk probleem had er en oplossing gevonden. Uiteindelijk heb ik Stift geadviseerd om met een nieuwe URL te gaan werken. Een ingrijpende maatregel maar het was de enige oplossing. Ik heb Stift vanzelfsprekend alle rompslomp uit handen genomen; het registreren van de nieuwe domeinnaam, het overzetten van de oude website naar het nieuwe domein, het aanmaken van de nieuwe mailadressen en het overzetten van de mailarchieven. Het had wat voeten in de aarde maar Stift Festival kan weer gebruik maken van Facebook.
En toen was er een pandemie
Tijdens het werken aan deze website brak de Corona pandemie uit en kreeg Stift Festival te maken met een groot aantal beperkingen. Concerten mochten niet meer plaatsvinden of alleen voor heel kleine groepjes publiek. Het bestuur van Stift schakelde snel en besloot alle concerten (ook) via live stream aan te bieden. Dat betekende dat we on-the-fly de livestream concerten in de website hebben geintegreerd en er meteen een eenvoudige donatie knop aan toe hebben gevoegd. Het gaf mij veel voldoening om in een tijd met zoveel beperkingen samen met deze opdrachtgever vliegensvlug op zoek te gaan naar wat er wél mogelijk was.
Bekijk de website www.stiftmusicfestival.nl