Wensen van opdrachtgever Nederlands Auschwitz Comité;

  • Het vernieuwingsproces van deze omvangrijke website vlottrekken
  • Met het nieuwe websiteontwerp de missie van het Auschwitz Comité versterken
  • De nieuwe website optimaal toegankelijk maken voor bezoekers die een Smartphone of Tablet gebruiken
  • Een homepage ontwikkelen die ruimte biedt aan nieuwsberichten maar die ook aansprekend blijft als er even geen nieuws is
  • Donaties via de website mogelijk maken zodat bezoekers de activiteiten van het Comité op eenvoudige wijze kunnen steunen

Resultaat: www.auschwitz.nl

Reacties na de oplevering

Rob Neeter: "Met alle beperkingen van ultra traag internet in de Franse heuvels heb ik net de nieuwe website bekeken. Wat is die ontzettend mooi, informatief en uitnodigend, echt topwerk!!! Allemaal gefeliciteerd met zo'n fantastische stap voorwaarts!!"

Sarah: "Prachtig ziet het eruit! Eigentijds, heel toegankelijk, overzichtelijk, mooi, goede afwisseling beeld en woord, snel een eenvoudig alles te vinden, goed ook dat direct te doneren is."

Vernieuwingsproces vlotgetrokken

Toen wij in 2008 de nieuwe website voor het Nederlands Auschwitz Comité opleverden werden mobiele telefoons nauwelijks gebruikt om mee te internetten en bestond de iPad nog niet. Zeven jaar later zien we in de statistieken dat er meer mensen de website bezoeken vanaf een mobiel apparaat (Smartphone of Tablet) dan met een computer of laptop. Door de verouderde techniek deden crusiale onderdelen van de website het niet meer op een telefoon of Tablet. Het werd tijd om de website te vernieuwen maar er was één obstakel: naast de informatie over de activiteiten van het Comité bevat de website nog twee omvangrijke educatieve onderdelen. Voor het vernieuwen van die educatieve onderdelen is veel tijd en budget nodig. En die tijd had het Comité niet meer. Daarom besloten we om in fases te gaan werken: eerst de informatie over het Comité weer toegankelijk maken voor alle bezoekers, ongeacht het apparaat dat zij gebruiken. De twee educatieve onderdelen volgen later en blijven tot die tijd in hun oude vorm toegankelijk onder een nieuwe domeinnaam.

Ontwerpen met een missie

Websiteontwerp voor Nederlands Auschwitz Comité

Het Auschwitz Comité staat voor de uitdaging om te blijven waarschuwen voor de gevolgen van discriminatie en daarbij steeds opnieuw draagvlak te vinden. Hoe breng je kort maar krachtig aan de bezoeker van de website over wat het Comité voor ogen heeft met 'Nooit Meer Auschwitz'?
Voor de homepage is (in samenwerking met Yardmen) de kern van de 'Nooit Meer Auschwitz' missie gevangen in drie wisselende foto's gecombineerd met drie uitspraken.
Op de overige pagina's tonen we steeds bovenaan een diversiteit aan mensen die de bezoekers van de website aankijken met daaronder een tekst die het gedachtengoed van het Comité onderstreept. Deze mensen staan symbool voor het nodige draagvlak en roepen door het oogcontact bij de websitebezoeker onbewust de vraag op: hoe sta ik hierin?

De bezoeker centraal: mobile first

Voor het nieuwe websiteontwerp namen we de bezoekers vanaf mobiele apparaten als uitgangspunt. De menutructuur is plat gehouden en de bezoeker is voor het navigeren door de website niet alleen op het (hamburger) menu aangewezen omdat je ook via de content steeds gemakkelijk verder kunt klikken. 

KVoor iedere activiteit van het Comité heeft Gijs klunder een icoon ontworpen onze activiteitenVoor de acht activiteiten van het Comité heeft Gijs Klunder iconen ontworpen

Onderaan iedere pagina worden de acht belangrijkste activiteiten van het Comité getoond in de vorm van iconen, zodat deze activiteiten niet alleen goed onder de aandacht worden gebracht, men klikt er ook gemakkelijk op door.

Op een touchscreen verder klikken zonder menu

Is er over een activiteit meer informatie beschikbaar dan op één pagina wenselijk is? Dan wordt deze informatie in korte blokken onderaan de pagina geintroduceerd zodat de bezoeker goed kan bepalen of en waarover hij of zij meer wil lezen.

Blokjes met de onderwerpen waarover men meer kan lezen

Veel nieuws / weinig nieuws

In sommige perioden van het jaar heeft het Auschwitz Comité veel nieuws en in sommige delen van het jaar wat minder of zelfs even helemaal geen. De nieuwsrubriek van de website moest dan ook flexibel zijn. De homepage hebben we zodanig ontworpen dat deze er altijd goed uitziet, ook als er veel of helemaal geen nieuws is.

Flexibele ruimte voor actuele berichten op de homepage van het ComitéFlexibele ruimte voor actuele berichten op de homepage van het Comité

Doneren laagdrempelig gemaakt

Het Nederlands Auschwitz Comité wordt volledig gedragen door vrijwilligers. De kosten die zij maken voor het realiseren van hun activiteiten worden betaald uit giften en donaties. Daarom was een van de wensen van het Comité donaties via de website mogelijk te maken. Bezoekers van de website kunnen met een paar klikken de missie van het Comité steunen door een bedrag over te maken, eenmalig of met een periodieke machtiging. Wij realiseerden deze beveiligde en op maat gemaakt donatiemodule in combinatie met de Payment Provider Buckaroo.