Een webwinkel die gebruiksvriendelijk is werkt
We maken er steeds meer gebruik van, winkelen op internet. Uit onderzoek blijkt echter dat veel kopers halverwege het aanschafproces afhaken. In dit artikel krijgt u tips om uw webwinkel gebruiksvriendelijker te maken waardoor deze meer rendement oplevert.
Goede omschrijving van de producten
Een goede omschrijving van de producten is belangrijk voor zowel uw klanten als voor zoekmachines. Beantwoord met de omschrijving zoveel mogelijk vragen die belangstellenden hebben over het product. Ook goede foto's zijn belangrijk, het liefst meerdere foto's van een product waarvan je ook een vergroting kunt bekijken.
Inzicht in (extra)kosten, bestel en levervoorwaarden
Bezoekers van webwinkels vinden het belangrijk dat zij weten waar ze aan toe zijn als zij een product via internet bestellen. Zorg dat de algemene voorwaarden, informatie over de levervoorwaarden, verzendkosten en eventuele garanties aan het begin van het aanschafproces onder de aandacht worden gebracht. Wanneer aan het einde van het bestelproces pas duidelijk wordt wat de verzendkosten zijn haken veel bezoekers alsnog af. Zorg ervoor dat ook tijdens de bestelprocedure alle praktische informatie gemakkelijk bereikbaar is.
Contactgegevens
Uit onderzoek blijkt verder dat contactgegevens, vooral een telefoonnummer, niet mogen ontbreken. De bezoeker wil de zekerheid hebben dat hij iemand kan bellen voor support mocht er tijdens de aanschaf iets fout gaan. Overweeg een 'bel me nu' functie waar bezoekers hun telefoonnummer kunnen doorgeven met het verzoek direct gebeld te worden voor support tijdens de aanschaf van producten.
Goede zoekfunctie
Als het om een grote webwinkel gaat, waarin veel producten worden aangeboden, is een goede interne zoekfunctie onontbeerlijk. Het uitwerken van een gebruiksvriendelijke zoekfunctie wordt vaak onderschat. Het loont echter om er in te investeren; na drie zoekopdrachten zonder resultaat gaat de bezoeker liever verder kijken bij de concurrent.
Niet of anders laagdrempelig inloggen
Bij de meeste webwinkels moet de bezoeker een account aanmaken waarin naam en adresgegevens worden ingevuld voordat tot aanschaf kan worden overgegaan. Heb je veel terugkerende bezoekers in je webwinkel dan zien zij de voordelen van het aanmaken van een persoonlijk account over het algemeen wel in. Bij een volgende aanschaf kunnen ze inloggen om direct op het persoonlijke account terecht te komen. Vaak is de bezoeker bij terug keer op de website de inloggegevens echter kwijt of heeft ze op dat moment niet ter beschikking. Voorkom dat de bezoeker in dat geval van de aanschaf afziet. Geef op eenvoudige wijze de mogelijkheid de inloggegevens opnieuw te ontvangen. Bij het opzetten van een webwinkel moet je wellicht iets meer investeren om deze functie op een veilige manier te kunnen gebruiken maar die investering verdient zichzelf absoluut terug door minder verlies van klanten.
Aanschafproces later voortzetten
Veel webwinkel-bezoekers geven aan dat ze soms midden in een aanschafproces om een of andere rede genoodzaakt zijn om dit te onderbreken. In de meeste gevallen zijn ze daardoor alle resultaten van voorgaande stappen kwijt. Geef de bezoeker, die voortijdig het aanschafproces verlaat, de mogelijkheid bij terugkomst verder te gaan waar hij of zij was gebleven. Dit verhoogt de kans dat zij de aankoop een ander moment alsnog doen aanzienlijk.
Betalen
De komst van iDeal heeft er aan bijgedragen dat mensen gemakkelijker producten aanschaffen via internet. Het feit dat je voor de betaling in je eigen bankomgeving komt met de voor jou vertrouwde inloggegevens heeft de drempel om te betalen via internet aanzienlijk verlaagd. Verwacht je ook klanten uit andere landen of werelddelen dan voldoet betalen via iDeal (alleen voor Nederland en België) niet. Voeg in dat geval in ieder geval de mogelijkheid toe om te betalen met Credit Card.
Meer weten
Wil je meer weten over dit onderwerp, ben je benieuwd naar concrete onderzoekcijfers of de artikelen die ik heb gebruikt als bronnen? Neem dan gerust eens contact met ons op.
Moon Tummers, 17 november 2008
Dit artikel verschijnt ook op http://www.ditiszinvol.nl/gastbloggers/ een website vol tips en prikkels voor zelfstandigen.