VBVB ict
VBVB ict was aardig op weg met het vernieuwen van hun website toen ze vastliepen met de keuze voor beeldmateriaal. Wat ze op de website wilden vertellen hadden ze helder voor ogen maar hoe vertaal je die boodschap visueel? Met die vraag klopten ze tot mijn grote genoegen bij mij aan.
Wat vertellen de beelden?
Het viel mij meteen op dat VBVB een bedrijf is dat uitgesproken technische diensten levert aan voornamelijk "niet technische" klanten. De doelgroep bestaat vooral uit organisaties die in de culturele en non-profit sector werkzaam zijn. Veel van die organisaties hebben weinig verstand van en feeling met techniek maar hebben wel techniek nodig om hun bevlogen doelen te kunnen realiseren. Deze doelgroep spreek je niet aan met plaatjes van techniek.
Het doel van mijn beeldconcept was: de doelgroep ziet op de website direct dat jullie hen begrijpen en dat jullie hen technisch gezien ontzorgen en vooruit helpen waardoor zij nog beter hun bevlogen werk kunnen doen.
Zij gingen u voor
Ik koos voor portretten van mensen uit de (potentiële) doelgroep, gefotografeerd op de werkvloer. In de tekst naast hun portret zeggen deze mensen waarom goede ict ondersteuning voor hen zo belangrijk is. Op die manier voelt de doelgroep zich aangesproken en maak je gebruik van de stimulerende voorbeeldfunctie: zij gingen u voor en ervaren de ict niet langer als een blok aan hun been.
Humor?
Tijdens onze samenwerking ontdekte ik dat VBVB een dynamisch, energiek no-nonsense bedrijf is dat in hun communicatie niet schuwt om hier en daar wat droge humor te gebruiken. Maar humor vangen in een beeld, dat kan riskant zijn.
Op zoek naar geschikte foto's voor hun website kwam ik soms beelden tegen die - vooral in combinatie met een tekst - precies voor dat vleugje droge humor zorgen dat VBVB recht aan doet en waarin tegelijkertijd de zelfbewuste potentiele klant zich herkent. Zo vond ik onderstaande foto voor op de pagina ‘Over ons’.
Mensenwerk
VBVB benadrukt dat ict welliswaar over techniek gaat maar uiteindelijk vooral mensenwerk is. Daarom koos ik als visueel accent voor de vele pagina's met diensten en activiteiten iconen van mensen in beweging. De iconen, in de sobere stijl van Keith Haring, hebben een dynamische uitstraling en voorzien alle onderwerpen op de website van een vrolijke twist.
Visitekaartje
Mijn opdracht was: 'ontwikkel een beeldstrategie voor de website'hebben we gaande weg ook de indeling van de VBVB website verbeterd. Nu vertelt de website niet alleen in woord en beeld een sterk verhaal maar vinden bezoekers er ook gemakkelijk hun weg op. Geen beter visitekaartje voor een ict bedrijf dan een prettig ogende én helder ingedeelde website met een goed verhaal, niet waar?
Wil jouw organisatie ook een sterke beeldstrategie voor de website, nieuwsbrief en social media kanalen? Neem contact met me op!
Note:
Sinds begin 2021 is de website van VBVB vernieuwd in samenwerking met een ander webbureau.