Als ik een nieuwe website oplever vraag ik altijd aan mijn klant: zal ik Google Analytics koppelen aan je website? Het antwoord is meestal 'ja' maar het valt mij op dat bijna niemand met enige regelmaat naar zijn of haar website-statistieken kijkt. Terwijl het een bron van informatie is waarmee je als ondernemer je voordeel kunt doen! Toch begrijp ik het wel, want als je al de weg hebt weten te vinden naar Google Analytics is de veelheid aan informatie die je daar krijgt ontmoedigend. Behoor jij tot de groep die zegt: "statistieken is, zeg maar, niet zo mijn ding"? Met dit artikel word je direct naar de belangrijkste informatie binnen Google Analytics gegidst en ontdek je hoe je met die informatie je website verbetert.

Website statistieken: Google Analytics

Bij Google Analytics inloggen

Voor sommigen is dit misschien gesneden koek (lees dan verder onder de volgende kop) maar voor de meeste ondernemers is dit geen dagelijkse kost. Vandaar eerst uitleg hoe je bij de Google-website-statistieken komt. Ga naar www.google.nl en log in op je Google Account met het e-mailadres dat aan je Google Analytics-account is verbonden. Raak je hier al de weg kwijt? Neem dan even contact op met degene die Google Analytics voor je heeft aangemaakt en het account aan je website heeft verbonden.
Zit je in je Google-account? Log dan in bij Google Analytics via deze link: www.google.com/analytics (of maak daar eerst je Analytics-account aan).
Nadat je bij Google Analytics bent ingelogd, klik je op de link naar je website.

Dit zijn de hoogtepunten

Begin onder DOELGROEP. Rechts-boven zie je de periode waarover je de statistieken bekijkt: de afgelopen maand. Je kunt de periode aanpassen. Bekijk bijvoorbeeld de periode van een jaar. In het linker menu zie je een paar hoofd-items: REALTIME, DOELGROEP, ACQUISITIE, GEDRAG en CONVERSIES.

Welke pagina's worden het meest bezocht?

  • Begin onder GEDRAG bij het Overzicht. Bekijk de top 10 van de meest bezochte pagina’s van de website en hoe lang mensen je pagina's gemiddeld bezoeken.
  • Kijk daarna onder Site inhoud > Alle pagina's; Wat zijn de meest bezochte pagina’s? (zet je overzicht op meer dan 10). Zijn dit ook de pagina's die jij zelf het belangrijkste vindt?
  • Op welke pagina’s komen bezoekers vaak binnen (bestemmingspagina)? De instappagina's gaan over onderwerpen waar mensen kennelijk naar op zoek zijn. [waar niets achter de slash (/) staat betreft het de homepage].
  • Wat is de pagina via welke bezoekers je website vaak verlaten (uitstappagina)? De contactpagina staat wellicht bovenaan omdat veel bezoekers je website raadplegen voor je contactgegevens. Hebben ze die gevonden, dan verlaten ze je website daarna.
  • Kijk ook eens bij Gedragsstroom, hier zie je welke weg de bezoekers door je website afleggen. Via welke pagina's klikken bezoekers verder, waar gaan ze naar toe en wat zijn pagina's met een groot uitstap percentage? De weg die bezoekers door je website afleggen kun je beïnvloeden door steeds linkjes aan te bieden naar je sterkste pagina's.
  • Wil je zien hoeveel mensen je website bezoeken vanaf een telefoon of tablet, kijk dan onder DOELGROEP > Mobiel > Apparaten. Let op: is je website nog niet responsive uitgevoerd, dan kan het beeld dat je hier ziet vertekend zijn (neem voor toelichting even contact met me op).

Hoe hebben de bezoekers jouw website gevonden?

  • Ga verder onder ACQUISITIE en kijk onder Alle verkeer, klik op Bron/medium, hier zie je via welke weg bezoekers op jouw website zijn gekomen. Google / organic betekent dat mensen via Google je website in de zoekresultaten hebben aangeklikt (en geen advertentie link -wanneer je met Adwords werkt bijvoorbeeld). (direct) / (none) betekent: door het intypen of aanklikken van het website adres, de url.
  • In het midden van de pagina zie je blauwe linkjes (Bron, Medium Zoekwoord, Overige). Klik op Zoekwoord. Bekijk via welke zoekwoorden mensen op jouw website zijn gekomen. Zijn dat zoekwoorden die kernbegrippen (moeten) zijn op jouw website? Zijn dit de diensten of producten die jij in huis hebt?
  • Klik in het linker menu op Verwijzingen om te zien via welke andere websites ze bij je uit zijn gekomen. Ga op zoek naar websites die door jouw doelgroep goed worden bezocht en probeer daarop een link naar jouw website te laten plaatsen.
  • Als je een zoekfunctie IN je website hebt: bekijk onder Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Overzicht. Waar zoeken je bezoekers op? Komen die termen ook voor in de website? Of ontbreekt die informatie nog en moet je die aanvullen?

Welke potentiële klanten bezoeken jouw website nog niet?

Helaas, die interessante informatie haal je niet uit Google Analytics want deze groep bezoekers heeft je website immers nog niet gevonden! Om erachter te komen hoe potentiële klanten -die jij nog niet hebt bereikt- via Google naar jou op zoek zijn kun je de Zoekwoorden Planner van Google Adwords eens raadplegen. Daarover in een volgend artikel meer.

Heb je vragen of wil je reageren?
Krijg je de smaak van statistieken te pakken?
Wil je een uurtje sparren over hoe je jouw website beter op je doelgroep kunt afstemmen?
Bel me voor een afspraak (06 40134 972) of mail me even.

Moon Tummers 23 juni 2016
Eindredactie: Bas van Lier

Misschien heb je ook belangstelling voor mijn artikelen over zoekmachineoptimalisatie >>