Een goede webtekst communiceert snel kennis en een goed gevoel. Hoe doe je dat?
Hoewel iedereen kan schrijven, is een goede tekst schrijven voor een website iets waar je je in moet bekwamen. Een goede webtekst weet helder en snel de boodschap over te brengen, houdt de lezer vast, en geeft de lezer ook nog eens een goed gevoel.

Wat is eigenlijk de boodschap?

Bedenkt voor je gaat schrijven wat je doel is met elk stuk tekst. Wil je alleen maar informatie overbrengen? Of wil je dat het kennis nemen van de informatie leidt tot het inhuren van jouw expertise? Wil je laten weten wat een product kost, of wil je het product verkopen?
Een goede webtekst schrijf je met het doel in je achterhoofd. De tekst moet er immers toe leiden dat het doel ook bereikt wordt. Op die manier schrijf je gericht, zonder overbodige franje, en komt je boodschap het beste over.

Stijl: beknopt en helder

Een internetter scant meer dan hij leest. Aan de tekst de taak om in de eerste paar seconden de inhoud van de tekst duidelijk te maken. Gebruik de belangrijke woorden meteen, vermijd lange introducties. Zo houdt de tekst de geïnteresseerde lezer vast.
Voor scannende ogen van een ongeconcentreerde lezer werken korte zinnen het best. Net als korte stukken tekst. Voor lange lappen, zoals hier, werkt het goed om dikgedrukte tussenkopjes te maken. Zo heeft de lezer steeds nieuwe instapmomenten.
Lees na het schrijven je tekst terug en haal alle woorden en zinnen eruit die overbodig zijn.

Schrijven voor de doelgroep

Bepaal voor je gaat schrijven je doelgroep en pas daar zowel de toon van de tekst als de woordenschat op aan. Zeventigers worden liever anders aangesproken dan tieners, en andersom. Een heel specialistisch publiek waardeert jargon. Gebruik datzelfde jargon echter bij een brede doelgroep en de lezers haken af.
Zorg ook dat het gevoel dat de tekst overbrengt, aansluit bij de lezer. Een aanbieder van jongerenvakanties moet enthousiasmerende taal gebruiken. De jongere moet door de tekst zin krijgen in die te gekke vakantie! De website van een uitvaartondernemer treft zijn potentiële klanten echter in een heel andere stemming.

Zorg dat de toon bij de zender past

Hoewel de toon van de tekst moet aanslaan bij de doelgroep, moet de toon ook passen bij de website. Een bank die hele joviale taal uitslaat, daar gelooft een jongere doelgroep niks van. Een zeventienjarige beleggingsadviseur die uitzonderlijk keurig formuleert, komt betrouwbaarder over als hij dichter bij zichzelf blijft.

Een goede webtekst activeert

Ook als het niet om directe verkoop gaat, is het doel achter veel teksten dat de lezer iets met de tekst doet. De lezer moet geactiveerd worden. Om een linkje te plaatsen, om te zoeken naar meer informatie, om een offerte op te vragen, om kennis te delen. De lezer daartoe oproepen is effectief. En dat hoeft niet schreeuwerig te zijn. “Heeft u vragen: mail naar …” Of: “Kijk hier voor meer informatie over ..”

Webteksten moeten in balans zijn met de vormgeving

Een goede webtekst komt beter tot zijn recht als hij past in de vormgeving van de site. Heb je zes blokjes tekst, en is er maar plaats voor vijf? Ga niet proppen, maar kies. Loopt er net een halve zin door in ‘lees meer’? Schrap en zorg dat het past.
Het is de vormgeving die bepaalt waar het oog het eerst naartoe gaat. Zorg dan ook dat daar de belangrijkste tekst staat. Zorg bovendien voor aantrekkelijke, inhoudelijke koppen.

Schrijven voor de tweede doelgroep: de zoekmachines

De doelgroep die in stilte meeleest zijn de zoekmachines die jouw doelgroep naar de website leiden. Het is verstandig om ook met die doelgroep in je achterhoofd te schrijven, het zogenaamde Search Engine Optimalisation. Gebruik de Tag zoekmachine optimalisatie voor meer informatie over dit onderwerp.

Liedewij Loorbach, 19 juni 2012
in opdracht van: Moon Tummers